wtorek, 19 marca 2013

Teatr 21

Jest życie serialowe – piękne, ciekawe, kolorowe, prawie prawdziwe. I to prawie robi wielką różnicę. Jest życie prawdziwe, w którym uszczypnięcie zostawia ślad na skórze, a niewyspanie wory pod oczami. Nie zawsze jest tu kolorowo, najczęściej pod górkę. Nie ma pracy, nie ma perspektyw, może być miłość i emocje. W serialu wygodniej, tylko czyje życie wiedziemy?
O tym mniej więcej było przedstawienie, na którym byłam dziś z Radkiem.
Nic niezwykłego w temacie. Niezwykli za to byli aktorzy. Wszyscy, no prawie wszyscy z zespołem Downa. Dorosłe osoby, młode osoby grały sztukę o sobie.
Bo w ich graniu poszukującego miejsca w życiu, a nie w serialu, było wołanie o poszanowanie ich godności. Godności człowieka wartościowego, choć niepełnosprawnego. 
To nie jest teatr komercyjny. To nie jest sztuka z Kubą Wojewódzkim w Teatrze 6. Piętro. Choć i tutaj gwiazda w osobie Piotra Swenda (tego z „Klanu”) jaśniała sobie prostotą i naturalnością.
Teatr eksperymentalny? Justyna Sobczyk zrobiła niezwykłą rzecz. Stworzyła
Teatr 21. I właśnie spektakl  "... i my wszyscy. Odcinek 0." w jej reżyserii dzisiaj widziałam.
Aktorzy grają z ogromnym zaangażowaniem, wspaniałym ruchem scenicznym, żywiołowością i entuzjazmem. Z fantastyczną naturalnością i najprawdziwszą radością reagują na pochwały po spektaklu. Że mam skrzywiony Julkiem odbiór? No jasne. Przecież już się przyznałam, że jestem fanką zespołowych dzieciaków. :)
Zapytałam Radka, czy polecałby znajomym to przedstawienie. – Tak. – powiedział. – Jeśli tylko ktoś jest otwarty na inną formę teatru. Nic o niepełnosprawności aktorów nie wspomniał. 
Warto zobaczyć. Spektakl można obejrzeć w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie jutro (20 marca) i za tydzień 27 marca o godz. 18.00. Bilet kosztuje jedyne 20 zł.

16 komentarzy:

  1. akurat wczoraj wieczorem czytałam o tym teatrze w "Przekroju" podrzuconym mi przez Ciocię - nauczycielkę w szkole życia (chociaż akurat powodem przekazania mi tej gazety był wywiad z Kasią Nosowską ;) ), na poprzednich stronach był artykuł o Jonatanie z Zespołem Downa, czytając to akurat myślałam o Waszej rodzinie, zwłaszcza Waszym Julku, no i proszę, takie zapętlenie rzeczywistości ;) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ujęłaś mnie tym myśleniem o nas. :) Nawet jeśli za sprawą Kasi Nosowskiej ;))

      Usuń
  2. Kiedyś przypadkiem widziałam rozmowę z panią reżyser tego spektaklu i zrobiła na mnie ogromne wrażenie, m.in. takim podejściem, o którym pisałaś, "bez skrajności proszę".
    Bardzo, bardzo chciałabym to przedstawienie zobaczyć:)
    Dominika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może Teatr 21 gościnnie wsytąpi kiedyś w Krakowie albo wy, gościnnie przyjedziecie do nas. :)

      Usuń
    2. To też mi się marzy, Was odwiedzić, dziewczynom W-wę pokazać...:) wszystko przed nami:)
      Niezmiennie czuje się...zaproszona:)))
      A do teatru to jeszcze długo nie, bo mało jest śmiałków, którzy by z trzema na trochę dłużej zostali:)))
      Dominika

      Usuń
    3. A my, Dominiko, niezmiennie czekamy. :) I może tym śmiałkiem zostałabym pierwszym?

      Usuń
    4. Och Marto!
      Kochana jesteś!:)))
      Mało masz pracy przy swoich urwisach?!
      Ale ziarenko zasiałaś...:)
      Póki co czekamy na wiosnę, bo przeziębienia przednówkowe nas dopadają, aktualnie mnie.
      Pozdrawiamy Was!
      p.s. Święta nie w BB? bo jak my będziemy to Wy pewnie nie...




      Usuń
    5. :) zapraszamy w sobotę 15.06 do Instytutu Teatralnego na godz. 17.00. Gramy "Ja jestem ja" dla przedszkolaków i rodziców:)

      pozdr
      Teatr 21 i Justyna Sobczyk

      Usuń
  3. Świetny komentarz, aż chciałoby się zobaczyć na własne oczy grę zespołowców.
    Super.
    BaHa

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, a ja chciałabym wiedzieć kiedy sa planowane kolejne spektakle i nie wiem gdzie mogę takie informacje zdobyć. Proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem nic o najbliższych planach Taetru21. Proszę może śledzić na facebooku: https://www.facebook.com/teatr21 aktualne informacje o tym kiedy, gdzie i co będzie wystawiane. Prosze też pamiętać, że nie są to zawodowi aktorzy, którzy mają ustalony z góry harmonogram swoich przedstawień. Zapewne ich aktywność uzależniona jest od zaiteresowania i zapotrzebowania w danej chwili. Proszę cierpliwie obserwować stronę i czekać. :)

      Usuń
    2. dzień dobry, zapraszam na nasz spektakl dla dzieci od 3 roku życia i rodziców...tym razem przedstawienie "Ja jestem ja" w Instytucie Teatralnym, 15 czerwca o godz. 17.00 / to spektakl, który wznawiamy po 15 rocznej przerwie, bilety: 10 zł/ osoby, rezerwacje.teatr21@gmail.com, najbliższa premiera 21 września w Instytucie i znowu spektakl dla dzieci, a pod koniec listopada drugi odcinek "I my wszyscy", tym razem zaprosimy widzów na "Statek miłości"...za wszystkie miłe słowa dziękuję w imieniu całego zespołu 21. pozdrawiam Justyna Sobczyk :)

      Usuń
    3. teatr 21: zapraszamy 15 września do Instytutu Teatralnego na nasz spektakl dla dzieci "Ja jestem ja", sobota, godz. 17.00, rezerwacje.teatr21@gmail.com
      bilety: 10 zł/ osoby

      Usuń
    4. Dziękuję za odpowiedzi :)

      Usuń
  5. w imieniu Teatru 21 zapraszam na nasz spektakl dla dzieci już za tydzień: "Ja jestem ja" w sobotę, 15tego czerwca o godz. 17.00, bilety (10 zł)prosze rezerwować pod adresem rezerwacje.teatr21@gmail.com
    przypadkiem/ a może wcale nie, tutaj trafiłam , dziekuję za miłe słowa, pozdr. Justyna Sobczyk, reżyserka Teatru 21

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Justyno, dziękuję bardzo za informacje! Na pewno skorzystamy. :) Życzę przy okazji niegasnącego zapału i wytrwałości w tworzeniu wyjątkowych spektaklów!

      Usuń